Ben jij eigenaar van een bv, en wil je de boekhouding uitbesteden aan een boekhouder? Goed idee! Veel ondernemers lopen vast op de boekhouding: het is een ingewikkelde en tijdrovende klus, die niet altijd als eerste prioriteit wordt behandeld. Terwijl dit wel belangrijk is, want de boekhouding vormt de basis voor belastingaangiftes en dient als verantwoording naar derde partijen.
In deze blog lees je wat een boekhouder voor jou bv kan betekenen!
De boekhouding voor een bv: hoe zit dat?
Iedere onderneming is verplicht een boekhouding te voeren. Het geeft je inzicht in de financiële situatie van je onderneming. De boekhouding vormt de basis voor belastingaangiftes en financiële rapportages, en is dus ook een verantwoording naar de Belastingdienst of de bank. De boekhouding moet 7 jaar bewaard worden en je bent ook verplicht de boekhouding correct te voeren. Doe je dit niet, dan riskeer je een boete. Je krijgt ook een boete wanneer je belastingaangiftes niet op tijd indient.
Welke onderdelen bij de boekhouding voor jouw onderneming horen, hangt af van de branche waarin je werkzaam bent en je rechtsvorm, in dit geval een bv. De boekhouding bestaat uit:
- Het grootboek: een overzicht van alle inkomsten en uitgaven.
- Debiteuren- en crediteurenbeheer: een overzicht van alle klanten van wie je nog geld ontvangt (debiteur) en aan welke leveranciers en bedrijven je nog moet betalen (crediteur).
- Voorraadadministratie: verkoop je producten? Dan moet je een overzicht van de voorraad bijhouden.
- In- en verkoopadministratie: in dit overzicht houd je alles wat je in- en verkoopt bij.
- Salarisadministratie: heb je personeel in dienst? Alle informatie omtrent het personeel en hun salaris wordt de salarisadministratie genoemd.
Als bv ben je verplicht om een balans en winst- en verliesrekening op te stellen. In sommige gevallen is een jaarrekening en een accountantsverklaring ook verplicht, welke samen gedeponeerd moeten worden bij de Kamer van Koophandel.
Dit kan een boekhouder voor een bv betekenen!
We hebben het al eerder in deze blog benoemd, maar de boekhouding voor een bv is een ingewikkelde en tijdrovende klus. Daarom wordt het aangeraden om een boekhouder in te schakelen: je kunt kiezen om een deel van de boekhouding uit te besteden, of alles. Beide hebben voor- en nadelen en je keuze hangt helemaal af van je persoonlijke voorkeur.
Wanneer je er voor kiest om een deel van de boekhouding uit te besteden, bespaar je jezelf tijd, maar behoud je inzicht in de financiële situatie van je bedrijf. Het nadeel is dat je nog steeds een deel zelf moet doen. Wanneer je de volledige boekhouding uitbesteed, bespaar je jezelf veel tijd en stress en houd je meer tijd over voor andere werkzaamheden. Het nadeel is dat je zelf inzicht en controle verliest.
Je kunt een boekhouder inschakelen voor:
- Een deel van de boekhouding, bijvoorbeeld alleen de salarisadministratie of het doen van belastingaangiftes.
- Voor jaarlijkse controle van de boekhouding, zo weet je zeker dat alles klopt.
- Het opstellen van financiële rapportages, zoals een balans, jaarrekening, winst- of verliesrekening en accountantsverklaring.
- De gehele boekhouding.